Google potroił wydatki na lobbing w Brukseli w ostatnim roku, co uczyniło firmę jednym z największych podmiotów wydających pieniądze w centrum Unii Europejskiej.
Wiadomości o zwiększeniu wydatków nadeszły niedługo po wznowieniu sprawy antytrustowej przeciwko Google, kiedy to regulator formalnie oskarżył firmę o nadużywanie pozycji dominującej poprzez umieszczanie wyszukiwarki promującej narzędzie do porównywania cen usług. Sprawa, która toczyła się od niemal 5 lat doprowadziła do wzrostu wydatków Google na lobbying w Europie.
Jak pokazuje raport Google firma potroiła wydatki na ten cel między 2010 r. a 2013 r. a następnie ponownie potroiła je w 2014 r., wydając co najmniej 4,2 mln dolarów, i niemal 4,8 mln dolarów w 2014 r. To wciąż tylko 1/4 tego co Google wydaje na podobną działalność w Waszyngtonie, gdzie również staje się liderem w tym zakresie. Firma zdobyła nagłówki gazet, kiedy okazało się, ze wydała tam ponad 5 mln dolarów w ciągu zaledwie 3 miesięcy 2015 r.
Wciąż jednak, jako, że w Europie ujawnianie wydatków nie jest objęte tajemnicą , a jest w zasadzie dobrowolne nie do końca wiadomo tak naprawdę ile firmy wydają na działalność na różnych polach. Nawet jeśli firma zdecyduje się na dobrowolne ujawnienie danych finansowych niektóre z nich są zwolnione spod jawności, włączając w to wydatki, których dotyczy prowadzone śledztwo. To oznacza, że Google nie będzie musiał ujawnić wszelkich transakcji związanych z działalnością, której dotyczy postepowania antytrustowe, oraz tych co do których Komisja Europejska wszczęła postępowania w sprawie ustalenia sposobu, w jaki gigant technologiczny związał swoje aplikacje z oprogramowaniem Android. Google odmawia komentarzy w tej kwestii. Raport opracowany w zeszłym roku przez Lobby Facts pokazuje, że tylko 6 firm wydaje więcej niż Google jeśli wierzyć danym przekazywanym przez tę firmę, jakkolwiek wiele z nich nie przedstawiło danych za 2014 r. Amerykańskie firmy dominują w zakresie lobbyingu w Europie, według Lobby Facts trzy z nich na ten cel przeznaczają największe fundusze: Phillip Morris, ExxonMobil i głowny rywal Google w Europie - Microsoft.